Runder
Jak funguje mazání motoru?
Třecí plochy strojních pohybujících se součástí musí být dostatečně mazány, aby mezi nimi nenastalo suché tření. Suché (kovové) tření způsobuje vývin tepla, zadírání třecích ploch a jejich znehodnocení. Mazáním se v mezeře mezi třecími plochami vytváří tenká vrstva maziva, olejový (mazací) film.
Funkce mazacího systému:
- Zmenšuje tření a opotřebení pracovních ploch na minimum
- Odvádí teplo, které vzniká třením a část tepla ze spalovacího prostoru
- Utěsňuje třecí plochy a chrání kovové součástky před mechanickými účinky (např. spalin)
- Chrání soustavu mazání a mastné součástky před korozí a odvádí nečistoty ze spalovacího prostoru
Způsoby mazání ve spalovacích motorech:
- Mastnou směsí, kdy mazací olej je směšován ve stanoveném poměru s palivem 1:33-40, jako olej je používán speciální olej. M2T. Toto mazání je využíváno ve dvoutaktových motorech.
- Tlakové mazání, kde je k mazacímu místu přiváděn olej pod tlakem od olejového čerpadla a mazána jsou důležitá mazací místa, navíc pomocí rozstřiku oleje jsou mazány i další součástky motoru. Tlakové mazání můžeme dále šířit podle umístění zásoby oleje pro mazání se suchou skříní a mazání s mokrou skříní.
Hlavní části mazacího systému:
- olejová vana
- sací koš se sítkem
- sací potrubí
- olejové čerpadlo
- výtlačné potrubí
- přetlakový ventil
- přepouštěcí ventil
- olejový čistič
- manometr
- místa mazání motoru
- přepadové potrubí